Veg.Contest 2024 αποτύπωμα
Veg. Contest Thessaloniki 2024: Το «αποτύπωμα» που άφησε ο χορτοφαγικός διαγωνισμός στο κοινό της Θεσσαλονίκης
Το 2024 ο Σύλλογος Ελλήνων Χορτοφάγων (HellasVeg) πραγματοποίησε πανελλαδική πρωτογενή έρευνα με στόχο την χαρτογράφηση των γαστρονομικών συνηθειών και αγοραστικών προτιμήσεων των Ελλήνων, με έμφαση στη φυτική διατροφή και ιδιαίτερα σε προϊόντα φυτικής προέλευσης. Η μελέτη ήταν προϊόν συγχρηματοδότησης του Συλλόγου Ελλήνων Χορτοφάγων (HellasVeg) και της Ευρωπαϊκής Ένωσης Χορτοφάγων (EVU), και εκπονήθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων Καντάρ Ελλάδος ΑΕ.
Στο πλαίσιο της ίδιας μελέτης εξετάστηκαν, ως ξεχωριστή θεματική ενότητα και συμπληρωματικά, τόσο η απήχηση του τοπικού χορτοφαγικού διαγωνισμού «Veg. Contest Thessaloniki 2024 – Η Γαστρονομία της πόλης αλλάζει», ο οποίος πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία από το διάστημα 11 Μαρτίου με 4 Μαΐου 2024 στη Θεσσαλονίκη, όσο και οι γαστρονομικές προτιμήσεις του κοινού της πόλης σε επίπεδο εστίασης.
Στην έρευνα, που διεξήχθη κατά το διάστημα του Ιουνίου 2024, συμμετείχαν 750 ερωτώμενοι, από όλη την Ελλάδα, με αντιπροσωπευτικά κριτήρια ως προς το φύλο, την ηλικία και το γεωγραφικό διαμέρισμα διαμονής. Ειδικότερα και όσον αφορά στα ευρήματα που αφορούσαν τον χορτοφαγικό διαγωνισμό, προέκυψαν τα ακόλουθα:
Απήχηση χορτοφαγικού διαγωνισμού και συμμετοχή
Σε πρώτη φάση, οι ερωτηθέντες από την περιοχή της Θεσσαλονίκης κλήθηκαν να απαντήσουν για τον τρόπο ενημέρωσής τους σχετικά με το “Veg.Contest Thessaloniki 2024 – Η Γαστρονομία της πόλης αλλάζει, βάσει των καναλιών επικοινωνίας που χρησιμοποιήθηκαν για την διάδοσή του. Όπως φαίνεται και στο Σχήμα 1., το γεγονός ότι το 35% ήταν ενημερωμένο αποτελεί ένα ιδιαίτερα θετικό εύρημα, καθώς αναδεικνύει ότι ένα σημαντικό μέρος του κοινού είχε πρόσβαση στην απαραίτητη πληροφόρηση. Σχεδόν οι μισοί μάλιστα ανέφεραν ότι το έμαθαν μέσω διαδικτύου ή μέσων κοινωνικής δικτύωσης ενώ οι υπόλοιποι από τη ραδιοφωνική και την έντυπη διαφήμιση, γεγονός που υπογραμμίζει την αποτελεσματικότητα των παραπάνω καναλιών επικοινωνίας, που επιλέχθηκαν για, την διάδοση της πληροφορίας.
Σχήμα 1. Πηγές ενημέρωσης σχετικά με το “Veg.Contest Thessaloniki 2024 – Η Γαστρονομία της πόλης αλλάζει” που ήταν σε εξέλιξη από τις 11/3/24 έως τις 4/5/24 (Μ. Σάββατο) στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Σε δεύτερη φάση, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να δηλώσουν εάν συμμετείχαν ενεργά, αξιολογώντας ένα ή περισσότερα από τα 67 χορτοφαγικά πιάτα που προσέφεραν τα 25 εστιατόρια της Θεσσαλονίκης. Όπως φαίνεται και από το Σχήμα 2., περισσότεροι από έναν στους τέσσερις ενημερωμένους ερωτηθέντες δήλωσαν ενεργή συμμετοχή, γεγονός που αποτελεί ένδειξη θετικής αποδοχής.
Σχήμα 2. Ποσοστό συμμετοχής στην αξιολόγηση των 67 χορτοφαγικών πιάτων από τα 25 εστιατόρια που συμμετείχαν.
Γαστρονομικές προτιμήσεις του κοινού σε επίπεδο εστίασης
Πίνακας 1. Συχνότητα επιλογής κύριου πιάτου που περιλαμβάνει κρέας.
Οι συμμετέχοντες στην έρευνα κλήθηκαν να απαντήσουν πόσο συχνά επιλέγουν ως κύριο πιάτο κάτι που περιέχει κρέας. Παρά την αυξανόμενη προτίμηση προς τις φυτικές επιλογές, πάνω από το 40% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι επιλέγει συχνά (έως και κάθε φορά) κύριο πιάτο που περιέχει κρέας. Ωστόσο, το 10% το αποφεύγει συστηματικά.
Σχήμα 3. Ποσοστά ικανοποίησης των θαμώνων εστίασης από τις διαθέσιμες επιλογές χορτοφαγικών γευμάτων (κυρίως πιάτων) που υπάρχουν στα μενού των εστιατορίων.
Σε επόμενο στάδιο, αξιολογήθηκε ο βαθμός ικανοποίησης των ερωτηθέντων, ως θαμώνες, από τις διαθέσιμες επιλογές χορτοφαγικών γευμάτων (κυρίως πιάτων) στα μενού των εστιατορίων. Από το Σχήμα 3, προκύπτει ότι η πλειοψηφία (31%), εκτιμά ότι, υπάρχουν διαθέσιμα χορτοφαγικά κυρίως πιάτα, αλλά σε περιορισμένη ποικιλία. Ένας στους τρεις καταναλωτές της Θεσσαλονίκης, θεωρεί ότι οι προσφερόμενες επιλογές είναι ανεπαρκείς, είτε επειδή δεν υπάρχουν καθόλου, είτε επειδή απαιτούν παραλλαγές, είτε περιορίζονται σε σαλάτες και ορεκτικά. Τα παραπάνω ποσοστά υποδηλώνουν την κοινή απαίτηση των θαμώνων σε μεγαλύτερη ποικιλία επιλογών κυρίως χορτοφαγικών πιάτων
Συμπεράσματα
Τα ευρήματα του τοπικού χορτοφαγικού διαγωνισμού ήρθαν να συμπληρώσουν και να επιβεβαιώσουν τα αποτελέσματα της πανελλαδικής χορτοφαγικής μελέτης. Παρόλο που το κρέας παραμένει δημοφιλές, οι χορτοφαγικές επιλογές καταγράφουν μία διαρκώς αυξανόμενη αποδοχή, ενώ διαπιστώνεται σαφής ανάγκη για εμπλουτισμό των μενού, κατόπιν επιθυμίας των θαμώνων.
Επιπλέον, ο Veg. Contest Thessaloniki 2024 συνέβαλε ουσιαστικά στην προβολή των φυτικών γεύσεων και ανέδειξε το ενδιαφέρον του κοινού για ανάλογες πρωτοβουλίες, κυρίως μέσω ψηφιακών καναλιών.
Τα αποτελέσματα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο από επαγγελματίες της εστίασης για την αναβάθμιση των καταλόγων τους, όσο και από διοργανωτές παρόμοιων δράσεων που επιδιώκουν μεγαλύτερη απήχηση σε εθνικό επίπεδο.